الکترود جوشکاری چیست ؟ | معرفی انواع الکترود جوشکاری

الکترود جوشکاری چیست ؟
دسنه بندی: مقالات

الکترود جوشکاری چیست ؟

آیا تا بحال فکر کرده اید الکترود جوشکاری چیست ؟ ما در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم. الکترودها سیم های مفتولی هستند که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند و ذوب شدن آنها به اتصال قطعات کمک زیادی می کند. این سیم ها در سایز و جنس و مدل های مختلف تولید می شوند بدین ترتيب سطح کاربری گسترده ای دارند. الکترودها جنس فلزی و گرافیتی دارند که پوششی بنام فلاکس دور تا دور انها را پوشش داده و جریان برق به راحتی از آنها عبور می کند. پر کردن فضای خالی بین دو سطح آن هم به صورت دائم و مستحکم کاربرد اصلی الکترود است که توانسته به راحتی آن را انجام دهد. وقتی حرارت زیاد توسط دستگاه جوش به الکترود می رسد به سرعت ذوب می شود و می تواند فاصله بین دو فلز را به راحتی پر کند که در این صورت اتصال به راحتی صورت می گیرد.

الکترودها با بهترین متریال و بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته می شوند و هر کدام شماره و سایز مختص به خود را دارند که شما در زمان استفاده باید به این موضوع توجه کنید. مهمترین ماده اولیه برای جوشکاری همین الکترود است که اگر به درستی آن را انتخاب کنید می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. این سیم های مفتولی دارای دو سری مجزا هستند که که یک طرف آن‌‌ها به بخش غیر فلزی شامل الکترونیک متصل می شود و طرف دیکر با قطعات فلزی در تماس است. بخش غیر فلزی الکترود در زمان جوشکاری به جریان الکتریسیته متصل می شود تا بتواند با ایجاد گرما و ذوب شدن باعث اتصال بهتر فلزات شود.

ابزارجوشا ارائه دهنده انواع دستگاه های جوش و برش با کیفیت عالی

انواع الکترودهای جوشکاری

الکترودهای جوشکاری دارای سایز و مدل های مختلف هستند و هر کدام کارایی مختص به خود را دارند. از نظر نوع عملکرد می توان الکترودها را به ۲ مدل تقسیم کرد:

  1. الکترودهای مصرفی: این سیم ها دارای نقطه ذوب پایین هستند و با کمترین حرارت به سرعت ذوب می شوند تا بین دو فلز را پر کنند و باعث اتصال بهتر آن شوند. در جوشکاری mig  این نوع الکترودها بیشترین سطح مصرف را دارند. فولاد نرم و فولاد نیکل اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این الکترود هستند بدین ترتیب این جوشکاری کاملا سخت و مقاوم است. نگهداری و استفاده از این الکترودها آسان بوده و در زمان جوشکاری به طور کامل استفاده می شوند و شما باید مجدد الکترود دیگری را جایگزین آنها کنید. به همین دلیل امروزه کمتر در صنایع استفاده می شوند.
  2. الکترودهای غیر مصرفی : با نمونه های بالا تفاوت زیادی دارند چون نقطه ذوب آنها بسیار زیاد است و کمتر ذوب می شوند به همین دلیل به الکترودهای مقاوم معروف هستند و شما می توانید مدت طولانی از آنها استفاده کنید. اگر چه مقدار کمی از آنها در عملیات تبخیر و اکسیده شدن کم می شود اما ذوب نمی شوند. آنها شکاف جوشکاری را پر نمی کنند بلکه با ایجاد گرما و حرارت باعث ذوب شدن دو قطعه می شوند و به اتصال آنها کمک زیادی می کنند. تنگستن ، گرافیت یا کربن پوشیده شده با مس مهمترین ماده تشکیل دهنده این الکترودها هستند که در مقابل رطوبت و حرارت بیشترین دوام را دارند.

برای خرید دستگاه جوش اینورتر با پایین ترین قیمت کلیک کنید

الکترودهای جوشکاری چه کاربردی دارند؟

الکترودهای جوشکاری دارای مصارف زیادی هستند و شما می توانید برای جوشکاری در صنایع مختلف از آنها استفاده کنید. برای جوش فلزات سبک و سنگین و نازک و ضخیم الکترودها بیشترین نقش را دارند چون با حرارت بالا فلزات را به نقطه ذوب رسانده و باعث اتصال آنها می شوند. در تعمیر یا تعویض قسمتی از خط لوله، گسترش دادن خطوط لوله مورد نظر و ... این الکترودها نقش مهمی دارند. در صنعت خودروسازی برای جوشکاری و اتصال قطعات الکترودها بیشترین نقش را دارند. الکترودهای روکش دار به دلیل سطح کاربری گسترده ای که دارند شما نمی توانید در صنایع مختلف از آنها استفاده کنید. در صنعت نفت و گاز و برای اتصال لوله ها و تجهیزات جوشکاری با این الکترودها رونق زیادی دارد.

اندازه و قطر الکترودها متفاوت بوده و در زمان استفاده باید به این موضوع توجه کنید. الکترودهای روکش دار جوشکاری را با ظاهری تمیز و مناسب ایجاد می کنند بنابراین برای جوشکاری های حساس بهترین گزینه هستند. الکترودهای اسیدی در جوشکاری‌های سطحی مثل رفع عیب قطعات ریخته‌گری بیشترین مصرف را دارند چون مقاومت آنها در مقابل مواد اسیدی و شیمیایی زیاد است. در جوشکاری‌‌‌های فولادی کم آلیاژ و درصد کربن بالا الکترودهای قلیایی بیشترین سطح مصرف را به خود اختصاص می دهند. برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن الکترودهای اسیدی بیشترین نقش را دارند. در ساخت لوله هایی که نیاز به جوشکاری دارند الکترودها بیشترین سطح مصرف را به خود اختصاص می دهند.

این مطلب را هم بخوانید: جوش الکتروفیوژن چیست ؟

نقش الکترود جوشکاری چیست ؟

الکترودها در جوشکاری نقش مهمی دارند و بدون آنها اتصالات انجام نمی شود. اولین نقش این سیم های مفتولی پر کردن فاصله بین دو قطعه فلزی است که می تواند به ذوب شدن سریع آنها کمک زیادی کند. در اینجا به ۳ نقش مهم الکترود اشاره می کنیم:

  • الکترودها با هدف خاصی طراحی و ساخته می شود و مهمترین نقش را اعمال فشار به قطعه کار دارند بدون اینکه تغییر شکلی در الکترود ایجاد شود. فشاری که نوک الکترود ایجاد می کند باعث بوجود آمدن حرارت زیاد می شود بدین ترتيب گرمای زیاد باعث ذوب شدن قطعه و اتصال آنها می شود.
  • بدون اینکه حرارت زیادی در نوک الکترود ایجاد شود گرما از ورق ایجاد شده و تا عمق فلز ادامه پیدا می کند تا بتواند به طور کامل دو سطح فلز را ذوب و باعث اتصال آنها شود. این نشان می دهد که الکترود نقش مهمی در ایجاد گرما دارد.
  • الکترود در انتقال شدت جریان هم نقش زیادی دارد. جریان تولید شده توسط دستگاه به کمک الکترود به قطعه کار منتقل می شود بدون اینکه حرارت زیادی بین آنها ایجاد گردد.

الکترودها بیشترین نقش را در اتصال فلزات دارند و با انتقال جریان الکتریکی و گرما به سطح فلز درجه سختی و استحکام اتصالات را بیشتر می کنند. آنها جنس های مختلفی دارند بدین ترتیب سطح کاربری گسترده ای را به خود اختصاص می دهند. الکترودها قابلیت های مختلفی دارند و امکان جایگزین کردن آنها وجود دارد. آنچه نقش الکترود را در جوشکاری پر رنگ تر می کند مقاومت آن در مقابل رطوبت و حرارت و فشار و همچنین ضربه است.

سوالات متداول

طراحی سایت و سئو توسط دبل کلیک